System FALA jest narzędziem do planowania podróży oraz płacenia za przejazdy w transporcie publicznym na terenie województwa pomorskiego. Obejmuje on swoim zasięgiem trasy komunikacji miejskiej organizowanej przez następujące miasta: Słupsk, Gdańsk, Gdynia, Władysławowo, Chojnice, Lębork, Puck i Wejherowo oraz trasy transportu kolejowego (pociągi aglomeracyjne i regionalne POLREGIO oraz PKP SKM). Dzięki FALI za przejazdy u różnych organizatorów transportu można zapłacić poprzez jeden System. Pasażer, aby móc korzystać ze wszystkich udogodnień, jakie oferuje FALA, jest zobowiązany do założenia w nim konta – zarejestrowania się w nim. To umożliwia zautomatyzowanie dużej części procesów związanych z doborem odpowiedniej opłaty za przejazd (z wykorzystaniem ulg, najkorzystniejszych opcji cenowych itp.) Co ważne – konto FALA warto mieć, ale nie jest to obligatoryjne, by korzystać z infrastruktury Systemu FALA (falomatów i czytników). Za przejazd zapłacić można też kartą płatniczą.
Krótko o urządzeniach systemu FALA:
FALOMAT - większe urządzenie Fali, z ekranem dotykowym, umieszczone zazwyczaj w środkowej części pojazdu (w autobusie przegubowym w jego przedniej sekcji), blisko przestrzeni dla wózków.
W Falomacie możliwy jest zakup:
Falomaty dają możliwość sprawdzenia środków dostępnych w ePortmonetce lub posiadanych biletów na koncie Fala. WAŻNE: w każdym przypadku pasażer kupuje bilet elektroniczny, który jest przypisywany do indywidualnego konta Fala lub do karty płatniczej, którą dokonano zakupu. Bilet nie jest drukowany i nie jest generowane potwierdzenie zakupu. W przypadku kontroli biletów wystarczy okazać kontrolerowi kartę Fala lub kartę płatniczą.
CZYTNIKI - mniejsze urządzenia Fali, których jest kilka w pojeździe. Zazwyczaj znajdują się przy drzwiach pojazdu i umożliwiają zakup biletu normalnego na 1 przejazd - poprzez zbliżenie karty Fala lub dowolnej karty płatniczej.
Czym jest aplikacja mobilna FALA?
Istotnym elementem Systemu FALA jest aplikacja mobilna „System FALA”, którą pasażer może pobrać w Sklepie Play lub AppStore. W aplikacji pasażer m.in. kupi bilety dla siebie i członków rodziny lub znajomych, zobaczy historię przejazdów i płatności, sprawdzi rozkład jazdy, stan zasilanego konta pasażera, a także zgłosi problem lub reklamację odnośnie systemu.
Jak wygląda kontrola biletów w systemie Fala?
Podczas kontroli biletów, pasażer powinien przyłożyć do urządzenia kontrolerskiego identyfikator, którym dokonał zakupu biletu np. kartę Fala lub kartę płatniczą, - przypisaną jako identyfikator w Systemie Fala, zegarek obsługujący płatności zbliżeniowe, smartfon (z Google Pay lub Apple Pay), smartfon z aplikacją Fala (wyświetlając kod QR z aplikacji dostępny w lewym górnym rogu lub QR kod kupionego biletu - dostępny w zakładce Twoje bilety). Wówczas na urządzeniu kontrolerskim pojawi się informacja, o rodzaju biletu, jaki został zakupiony oraz o ulgach przypisanych do danego konta.
W przypadku biletów zakupionych kartą płatniczą nieprzypisaną do konta Fala odczyt uprawnień do przejazdu jest przeprowadzany przez kontrolera dokładnie w ten sam sposób. Co ważne, urządzenie kontrolera nie pobiera żadnych danych z karty, a kontroler nie ma dostępu do danych na kontrolowanej karcie płatniczej. Karta płatnicza jest wyłącznie identyfikatorem transakcji, a dane karty są automatycznie szyfrowane. Kontroler podczas odczytu karty otrzymuje wyłącznie informacje dotyczące tego, czy pasażer ma ważny bilet przypisany do karty płatniczej, którą dokonał zakupu.
Dlaczego nie widzę na koncie bankowym obciążenia za bilety?
Po zakupie biletu kartą płatniczą poprzez falomat lub czytnik (urządzenia systemu Fala) opłata za bilet jest widoczna na koncie bankowym najszybciej w kolejnym dniu. Wynika to z tego, że system najpierw zlicza wszystkie transakcje z danego dnia, a następnie są one wysyłane do banku w celu rozliczenia. W zależności od banku czas pojawienia się obciążenia za bilet na koncie bankowym wynosi od jednego do nawet kilku dni.
Czy pasażer z biletem miesięcznym musi przykładać kartę do czytnika?
Nie, posiadacze biletów miesięcznych powinni mieć przy sobie jeden z identyfikatorów systemu Fala lub aplikację wyłącznie na potrzeby kontroli biletów. Nie obowiązuje ich zbliżanie karty do urządzeń zarówno przed rozpoczęciem, jak i na zakończenie podróży.
Jeśli pasażer posiadający bilet miesięczny chce dokonać zakupu biletu dla współpasażera, może go nabyć poprzez jednokrotne przyłożeniu karty Fala lub płatniczej do czytnika lub falomatu. Aby kupić więcej niż jeden bilet, pasażer powinien skorzystać z falomatu, określając na ekranie dotykowym tego urządzenia rodzaj i liczbę biletów, a następnie zapłacić kartą.
Czy mogę jedną kartą płatniczą zapłacić za bilety moje i mojej rodziny?
Aby kupić kilka biletów, należy skorzystać z falomatu (urządzenia znajdującego się w połowie pojazdu), wybierając na ekranie dotykowym konkretne rodzaje biletów. Kilkukrotne przyłożenie karty płatniczej nie spowoduje zakupu kilku biletów.
Więcej informacji na temat systemu FALA: na stronie internetowej systemfala.pl (a także na podstronie https://systemfala.pl/help/supsk-podrozowanie-z-fala) oraz na całodobowej infolinii +48 585 733 585 – można tam również zgłaszać problemy związane z działaniem Systemu.